چرا فعالیت زنان در صنعت گردشگری اهمیت دارد؟ زندگی مشترک حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س)، الگویی بی‌نظیر برای زوجین زنان چادری در سینمای ایران | الگو‌های دیده‌نشده و کلیشه‌هایی که تکرار می‌شوند درمان ناباروری در ایران در حال پیشرفت است تساوی نماینده خراسان رضوی در هفته ششم لیگ برتر فوتسال زنان من هنوز مادرم درباره مکرمه قنبری، هنرمند نقاش | مادر رنگ ها روایت بی‌بی معصومه از حسن‌آقا | پسری که هنوز هم کنارش نفس می‌کشد در پناه دعای مادر مامان منو ببخش! چند نکته برای زنانی که سلامتی شان اولویت آخرشان است | زخمی از ندیدن خود کسب مدال طلای پاراتنیس توسط بانوی ایرانی در پنجمین دوره بازی‌های پاراآسیایی جوانان کاهش تعداد و درصد فرزندان سوم در سال گذشته در کشور زن؛ محور کرامت، پیشرفت و تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب روایت مادران دهه هشتادی از شیرینی های زندگی‌شان | عشق مادرانه در روزگار جوانی بانوان فعال اقتصادی: فعالیت اقتصادی جنسیت ندارد حمایت بهزیستی از فرزندان محصل عضو خانواده‌های زنان سرپرست خانوار
سرخط خبرها
زنان چادری در سینمای ایران | الگو‌های دیده‌نشده و کلیشه‌هایی که تکرار می‌شوند

زنان چادری در سینمای ایران | الگو‌های دیده‌نشده و کلیشه‌هایی که تکرار می‌شوند

  • کد خبر: ۳۷۸۳۹۴
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۴ - ۲۰:۴۰
بازنمایی زنان چادری در سینما و تلویزیون طی دهه‌های اخیر فراز و فرود‌های بسیاری داشته است؛ گاهی الهام‌بخش و اثرگذار، گاهی کلیشه‌ساز و دور از واقعیت جامعه. نگاهی به آثار پرمخاطب نشان می‌دهد این تصویر، هنوز با زنانی که در زندگی واقعی کنشگر، تحصیل‌کرده و فعال‌اند یکسان نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، سینما و تلویزیون، به دلیل ارتباط گسترده و مستقیم با مخاطب، توان تأثیرگذاری عمیقی بر نگرش‌ها، سبک زندگی و انتخاب‌های فرهنگی دارند. اگر تأثیر دوسویه جامعه و رسانه را بپذیریم، یعنی هم آثار سینمایی بازتاب‌دهنده واقعیت‌های اجتماعی‌اند و هم می‌توانند به‌مرور سازنده یا تغییر‌دهنده الگو‌های فرهنگی باشند، ضرورت بازنگری در برخی موضوعات نمایان‌تر می‌شود. یکی از این مسائل، نوع پوشش زنان و به‌ویژه بازنمایی «حجاب برتر» و زنان چادری در تولیدات سینمایی و تلویزیونی است.

دهه‌شصتی‌ها و پیش‌ترها، سریال «در پناه تو» را خوب به خاطر دارند؛ جایی‌که لعیا زنگنه در نقش مریم افشار با حجاب چادر، توانست الگوی تازه‌ای در ذهن بسیاری از دختران ایجاد کند. سال‌ها بعد نیز مجری‌ای دیگر با مدل و رنگ‌بندی متفاوت چادر، موج تازه‌ای از الگوسازی رسانه‌ای را رقم زد و بسیاری از دختران، سبک پوشش آزاده نامداری را تقلید کردند. این نمونه‌ها نشان می‌دهد رسانه، چه در جهت مثبت و چه منفی، توان الگوسازی پرقدرتی در حوزه پوشش دارد.

اما با نگاهی به آثار سینمایی، متأسفانه بخش زیادی از شخصیت‌های چادری در قالب تیپ‌ها و کلیشه‌هایی تصویر شده‌اند که مخاطب را پس می‌زند. در «علی‌سنتوری»، مادرِ چادری شخصیت اصلی، زنی سخت‌گیر و غیرقابل‌گفت‌وگوست. در «عرق سرد»، سحر دولتشاهی در نقش سرپرست تیم فوتسال زنان، با برخورد‌های افراطی و خشن معرفی می‌شود. در «در کوچه بی‌نام»، مادر چادری، دختری را که درک نمی‌کند، مدام تحت فشار قرار می‌دهد. در بسیاری از آثار دیگر نیز چادر تنها در موقعیت‌هایی، چون زندان، فقر، عزاداری یا طبقات فرودست دیده می‌شود.

طبیعی است با چنین تصویر یک‌سویه‌ای، نتوان انتظار داشت بازنمایی درستی از زنان چادری ارائه شده باشد. این در حالی است که نمونه‌های موفقی هم در سینمای ایران وجود دارند؛ مانند «ویلایی‌ها» اثر منیر قیدی، «شیار ۱۴۳» ساخته نرگس آبیار و «طلا و مس» از بهروز شعیبی که توانسته‌اند شخصیت‌های چادری را عمیق، انسانی و باورپذیر به تصویر بکشند.

در جامعه امروز، زنان بسیاری را می‌بینیم که با چادر در نقش استاد دانشگاه، پزشک، فعال اجتماعی، کارآفرین و مدیر حضور دارند؛ بنابراین نباید شخصیت زن چادری در سینما صرفاً به سینمای مذهبی یا مقاومت محدود شود. بازنگری، نقد، گفتمان فرهنگی و تأمل درباره الگو‌هایی که رسانه به جامعه ارائه می‌کند، می‌تواند نقش مهمی در اصلاح این تصویر داشته باشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.